Peruskoulun
katolisen uskonnon opetussuunnitelma
Katolisen uskonnon lähtökohta on tukea oppilaan
kasvamista eheäksi persoonaksi sekä vahvistaa hänen
katolista identiteettiään. Oppilasta autetaan
ymmärtämään uskonnon merkitystä hänelle
itselleen sekä näkemään uskonnon vaikutuksia
yhteiskunnassa ja kulttuurissa. Oppilasta autetaan kohtaamaan ja
hyväksymään erilaisia kansoja, tapoja ja kulttuureja
sekä omassa hiippakunnassaan että
ympäröivässä yhteiskunnassa ja maailmassa.
Lisäksi opetuksessa pyritään uskonnollisen ja
katsomuksellisen yleissivistyksen saavuttamiseen. Mahdollisuuksien
mukaan oppilaalle järjestetään tilaisuuksia tutustua
seurakuntansa kirkkoon ja elämään sekä luostareihin
ja hiippakunnan keskuksiin.
VUOSILUOKAT 1-5
Katolisen uskonnonopetuksen ydintehtävä on vuosiluokilla 1-5
auttaa oppilasta löytämään itsensä
katolilaisena kirkossaan ja ympäristössään.
Tietojen, taitojen ja kokemusten kautta oppilaalle tarjotaan aineksia
hänen oman maailmankatsomuksensa rakentumiseen ja moraalisesti
vastuuntuntoiseksi ihmiseksi kasvamiseen.
1. luokka
TAVOITTEET
Oppilas
* oppii, että kirkon jäseneksi tullaan kasteessa
* tutustuu keskeisiin päivittäisiin rukouksiin
* tutustuu Jeesuksen elämän päätapahtumiin
sekä elämän syntyyn Raamatun mukaan
* oppii tunnistamaan kirkkovuoden suuret juhla-ajat
* opettelee hyvän ja pahan tunnistamista ja siitä
tehtäviä johtopäätöksiä
* tiedostaa, että hänen koulussaan ja
lähiympäristössään on muihinkin uskontoihin
kuuluvia oppilaita.
KESKEISET SISÄLLÖT
Avainsana: KATSELEMINEN.
Kirkon jäsenenä
* Oppilaan oman kaste.
Kirkon liturgisesta elämästä ja rukouksista
* Päivittäisistä rukouksista: ristinmerkki, Isä
meidän, Terve Maria ja Kunnia.
Raamattu pyhänä kirjana
* Raamatun osat: Vanha ja Uusi testamentti
* Jeesuksen elämän päätapahtumia: enkelin ilmoitus,
Jeesuksen syntymä, tietäjien vierailu, Jeesuksen lapsuus,
Jeesuksen tulo Jerusalemiin, viimeinen ateria, Jeesuksen kuolema ja
ylösnousemus; ihmisten kohtaamisia: Jeesus siunaa lapsia,
tyynnyttää myrskyn, parantaa sokean Bartimaioksen; opetusta:
hyvä paimen -vertaus
* Isä Jumala on luonut maailman ja antanut elämän;
ensimmäisten ihmisten tekemä valinta
* Kuningas Daavid, Jeesuksen esi-isä
* Joosef ja hänen veljensä.
Kirkkovuosi
* Joulun vietto ja loppiainen
* Pääsiäisen vietto.
Moraalinen kasvaminen
* Hyvän ja pahan erottaminen, syntiinlankeemus 2. ja 7. käsky
* Anteeksisaaminen ja –antaminen, 8. käsky.
Ympäröivä uskonnollinen maailma
* Oman koulun eri uskontoihin kuuluvien oppilaiden kohtaamista.
ARVIOINTIKRITEERIT ARVOSANALLE VÄLTTÄVÄ
Oppilas osallistuu opetukseen ja osaa tehdä joitain
tehtäviä.
ARVIOINTIKKRITEERIT ARVOSANALLE HYVÄ
Oppilas
* tietää omasta kasteestaan
* tietää, miten ristinmerkki tehdään ja tuntee
päivittäisiä rukouksia
* tietää, mitä jouluna ja
pääsiäisenä vietetään sekä jonkun
tapahtuman Jeesuksen elämästä
* osaa käsitellä hyvän ja pahan kysymyksiä omassa
lähipiirissään.
2. luokka
TAVOITTEET
Oppilas
* tietää, mihin seurakuntaan hän kuuluu
* tutustuu messuun pääpiirteissään
* tutustuu syvemmin Jeesuksen elämään
* tutustuu syvemmin kirkkovuoden suuriin juhla-aikoihin
* opettelee ymmärtämään itsekkyyden ja yhteisen
hyvän eroa
* tietää, että muillakin on uskonnollisia juhlia.
KESKEISET SISÄLLÖT
Avainsana: KUULUMINEN.
Kirkon jäsenenä
* Omaan seurakuntaan ja seurakunnan kirkkoon tutustuminen.
Kirkon liturgisesta elämästä ja rukouksista
* Messun pääosien (Raamatun lukeminen ja eukaristian vietto)
tunnistaminen.
Raamattu pyhänä kirjana
* Jeesuksen lapsuus: Jeesuksen temppeliin tuominen, 12-vuotiaana
temppelissä; Pelastaja: pahan ja kuoleman voittaja; ihmisten
kohtaamisia: Pietari sekä Andreas ja Johannes Martta ja Maria,
Sakkeus; opetusta: rukous
* Samuelin kutsuminen
* Raamatun käytön opettelua.
Kirkkovuosi
* Adventin ja joulun sekä paaston ja pääsiäisen
vieton syventämistä.
Moraalinen kasvaminen
* Hyvän ja pahan kysymyksiä, esimerkkejä
* Oman hyvän ja yhteisen hyvän hahmottamista, 3. ja 4.
käsky.
Ympäröivä uskonnollinen maailma
* Miten muut viettävät uskonnollisia juhlia.
ARVIOINTIKRITEERI ARVOSANALLE VÄLTTÄVÄ
Oppilas
* osallistuu opetukseen ja osaa tehdä joitain tehtäviä.
ARVIOINTIKKRITEERIT ARVOSANALLE HYVÄ
Oppilas
* tietää pääasioita omasta seurakunnastaan
* tietää messun pääosat ja osaa Raamatun lukemiseen
liittyvät vastaukset
* tietää Jeesuksen lapsuudesta ja tuntee joitain Jeesuksen
kohtaamia ihmisiä sekä löytää Raamatusta
evankeliumit
* tietää, miten jouluun ja pääsiäiseen
valmistaudutaan
* osaa tunnistaa itsekkyyden ja toisten hyvän etsimisen eroa
* tietää joitain uskonnollisia juhlia, joita hänen
luokkatovereillaan on.
3. luokka
TAVOITTEET
Oppilas
* tutustuu omaan seurakuntaansa ja sen elämään
* tutustuu syvemmin pyhän messun viettoon sekä joihinkin
sakramentteihin
* oppii lisä Jeesuksen elämästä ja hänen
kohtaamistaan ihmisistä sekä hänen opetuksestaan
* tuntee oman suojeluspyhimyksensä sekä seurakuntansa
nimikkopyhän
* tietää omastatunnosta
* tutustuu 10 käskyyn, rakkauden käskyyn ja kirkon
käskyihin.
KESKEISET SISÄLLÖT
Avainsana: KASVAMINEN.
Kirkon jäsenenä
* Oman seurakunnan elämän ja liturgian tunteminen syvenee.
* Oppilas kohtaa papin ja alkaa hahmottaa hänen
tehtäväänsä.
* Oppilas alkaa opetella ekumeenista ajattelua.
Kirkon liturgisesta elämästä ja rukouksista
* Messun rakenteen tunteminen ja vastausten osaaminen.
* Eukaristian ja parannuksen sakramentteihin ja papiksi vihkimiseen
tutustuminen.
* Apostoliseen uskontunnustukseen tutustuminen.
Raamattu pyhänä kirjana
* Neitsyt Marian vierailu Elisabetin luona.
* Johannes Kastajan syntymä.
* Jeesuksen kutsu opetuslapsilleen ja muille seuraajilleen; ihmisten
kohtaamisia: Kaanan häät, nälkäisten ruokkiminen,
ylösnousseen ilmestymisiä; opetuskertomuksia: laupias
samarialainen, armahtava isä.
Kirkkovuosi
* Suurten juhla-aikojen syventelyä.
* Oppilaan oma suojeluspyhimys ja oman seurakunnan nimikkopyhä.
Moraalinen kasvaminen
* Omantunnon tutkistelemiseen tutustuminen ja parannuksen tekemisen
pohtiminen.
* Käskyt moraalisen kasvamisen perustana.
ARVIOINTIKRITEERI ARVOSANALLE VÄLTTÄVÄ
Oppilas
* osallistuu opetukseen ja osaa tehdä joitain tehtäviä
* osaa kertoa jostain opetuksen osa-alueesta.
ARVIOINTIKKRITEERIT ARVOSANALLE HYVÄ
Oppilas
* tietää oman seurakuntansa työntekijöitä ja
tapahtumia
* tunnistaa oman seurakuntansa kirkon ja tietää kenelle se on
omistettu
* tuntee messu rakenteen ja osaa tärkeimmät vastaukset
* tietää pääasioita kasteen, eukaristian,
parannuksen ja papiksi vihkimisen sakramenteista
* tietää lisää tapahtumia Jeesuksen
elämästä ja opetuksesta
* tietää käskyistä.
4. luokka
TAVOITTEET
Oppilas
* tutustuu oman hiippakunnan syntyyn ja vaiheisiin
* syventää tietojaan sakramenteista ja niiden raamatullisista
juurista sekä tutustuu ruusukon ja ristintien hartauksiin
* tutustuu Jumalan kansan historiaan Vanhassa ja Uudessa testamentissa
* alkaa hahmottaa kirkkovuoden rakennetta sekä tutustuu Neitsyt
Marian ja apostolien juhliin
* tutkii Raamatun esimerkkejä hyvän ja pahan kysymyksistä
* tutustuu juutalaisiin ja muslimeihin, jotka myös ovat ”Abrahamin
lapsia”.
KESKEISET SISÄLLÖT
Avainsana: TUNTEMINEN
Kirkon jäsenenä
* Omaan hiippakuntaan tutustuminen: kristinuskon tulo ja vakiintuminen
Suomeen, katolisen kirkon varhaisia vaiheita Suomessa.
* Nykyisen Helsingin katolisen hiippakunnan synty ja rakenne.
Kirkon liturgisesta elämästä ja rukouksista
* Sakramenttien raamatullisista juurista.
* Ruusukkorukouksen ja ristintien hartaudet.
Raamattu pyhänä kirjana
* Israelin kansan vaiheita: patriarkat, Egyptin pakkotyö ja
siitä vapautuminen, kuninkaita ja profeettoja.
* Jeesuksen toiminta: kaste, julistus Jumalan valtakunnasta, sairaiden
parantamisia; Jeesus ja Pietari.
* Kirkon synty ja apostolien toimintaa.
Kirkkovuosi
* Kirkkovuoden rakenteen hahmottaminen.
* Neitsyt Marian ja apostolien juhlapäiviä.
Moraalinen kasvaminen
* Raamatun esimerkkejä hyvän ja pahan kysymyksistä:
fariseus ja publikaani, sairaiden parantaminen sapattina, Jeesuksen
kuolema; kuningas Daavidin taisteluja.
Ympäröivä uskonnollinen maailma
* Juutalaisuus ja islam suhteessa kristinuskoon.
ARVIOINTIKRITEERI ARVOSANALLE VÄLTTÄVÄ
Oppilas
* osallistuu opetukseen ja tekee joitain tehtäviä
* osaa kertoa jostain opetuksen osa-alueesta.
ARVIOINTIKKRITEERIT ARVOSANALLE HYVÄ
Oppilas
* tuntee katolisen kirkon vaiheita Suomessa
pääpiirteissään
* tietää kaikki sakramentit sekä tuntee ruusukon ja
ristintien
* tietää pääasioita Israelin kansain vaiheista
Vanhassa testamentissa; tuntee Jeesuksen opetusta Jumalan
valtakunnasta; tietää kirkon synnystä
* tietää tärkeimmät Neitsyt Marian
juhlapäivät
* osaa mainita jonkun esimerkin hyvästä ja pahasta Raamatussa
* tietää, miten Abraham liittyy juutalaisuuteen,
kristinuskoon ja islamiin.
5. luokka
TAVOITTEET
Oppilas
* laajentaa näkemystään katolisesta kirkosta
maailmankirkkona
* tutustuu liittymisen sakramentin liturgioihin ja historiaan (kaste,
vahvistus ja eukaristia) sekä syventää tietojaan
parannuksen sakramentista
* tutustuu syvemmin vanhan ja uuden liiton merkitykseen ja
tehtävään
* syventää tietouttaan kirkkovuodesta
* tutustuu pyhimykseksi julistamiseen ja hiippakunnan pyhimyskalenteriin
* tutkii synnin olemusta ja lajeja ja ihmisen kutsumusta pyhyyteen
* tietää ortodoksisen ja luterilaisen kirkon
elämästä ja ekumeniasta.
KESKEISET SISÄLLÖT
Avainsana: LIITTYMINEN
Kirkon jäsenenä
* Oma hiippakunta osana maailmankirkkoa.
* Katolisen kirkon suhteesta muihin kristittyihin.
Kirkon liturgisesta elämästä ja rukouksista
* Liittymisen liturgioita ja niiden historiaa: kaste, vahvistus,
eukaristia sekä parannuksen sakramentin syventelyä
* hiippakunnan pyhimyskalenteri.
Raamattu pyhänä kirjana
* Ihmisen luominen ja syntiinlankeemus.
* Vanhan testamentin liiton kansa: Nooa, Abraham, Mooses, kuninkaita,
profeettoja.
* Uuden testamentin liiton kansa: Jeesuksen opetusta, apostolien
toimintaa ja alkuseurakunnan elämää, apostoli Paavali.
Kirkkovuosi
* Kirkon liturgisen vuoden täydentyminen.
Moraalinen kasvaminen
* Synnin olemuksesta ja lajeista.
Ympäröivä uskonnollinen maailma
* Ortodoksisen ja luterilaisen kirkon elämää Suomessa.
ARVIOINTIKRITEERI ARVOSANALLE VÄLTTÄVÄ
Oppilas
* osallistuu opetukseen ja tekee joitain tehtäviä
* osaa kertoa jotain opetuksen eri osa-alueista.
ARVIOINTIKKRITEERIT ARVOSANALLE HYVÄ
Oppilas
* tuntee katolisen kirkon rakennetta maailmankirkkona
* tuntee pääpiirteissään kasteen, vahvistuksen,
eukaristian ja parannuksen sakramenttien toimittamisen
* tuntee liiton käsitteen ja vaiheita sekä
tärkeimpiä henkilöitä
* tietää, mitä tarkoittavat ”vakava” ja ”lievä
synti”
* tietää, miten pyhimyksiä kunnioitetaan ja mikä on
pyhimyskalenteri
* tietää ortodoksista ja luterilaisesta kirkosta Suomessa
sekä käsitteen ”ekumenia”.
TYÖTAVOISTA
Katolisen uskonnon vuosiluokkien 1-5 opetukselle ominaisia
työtapoja ovat
* opettajan kerronta
* keskustelu
* Raamattuun tutustumiseen liittyvät tehtävät
* draama Raamatun tapahtumiin tai pyhien elämään
liittyvänä sekä sosiaalisten tilanteiden hahmottamisena
* askartelu/piirtäminen/värittäminen
aiheina: seimi, Raamatun tapahtumat ja henkilöt,
adventtikynttilät, ruusukko, ristintie sekä oppilaan oma
kokemusmaailma
* hengellisten laulujen laulaminen ja kirkollisen musiikin
kuunteleminen.
VUOSILUOKAT 6-9
Katolisen uskonnon opetuksen ydintehtävänä vuosiluokilla
6-9 on auttaa oppilasta hänen oman uskonnollisen perinteensä
ymmärtämisen syventämisessä ja laajentamisessa
sekä ohjata häntä muiden uskontojen luonteen ja
merkityksen lisääntyvään tuntemiseen ja siten tukea
oppilaan oman maailmankatsomuksen ja moraalisen näkemyksen
rakentumista.
6. luokka
TAVOITTEET
Oppilas
* tutustuu hengellisen elämän kehitykseen katolisessa
kirkossa Suomessa
* tutustuu katolisen kirkon historian päätapahtumiin Suomessa
* tutkii katolisen kirkon suhdetta ekumeeniseen ajatteluun eri aikoina
* tutustuu uskonvapauden kehitykseen Suomessa
* tutustuu kirkkorakennukseen ja kirkolliseen taiteeseen
* tutustuu kirkolliseen musiikkiin ja sen kehitykseen.
KESKEISET SISÄLLÖT
Avainsana: JUURTUMINEN
Liturgia ja uskonoppi
* messujen ja kirkollisten toimitusten kehitystä Suomessa.
* hartauksien ja perinteisten rukousten kehitystä Suomessa
* kirkkorakennus ja kirkollinen taide
* kirkollinen musiikki.
Kirkon historiaa
* kirkon historiaa Suomessa.
* uskonnonvapaus Suomessa.
* pyhiinvaelluksia Suomessa ja muualla.
Muut kristityt ja ekumeeninen liike
* katolisen kirkon ja muiden kristittyjen kohtaaminen eri aikoina.
Maailmanuskonnot
* uskonnonvapauden vaikutus uskontojen asemaan Suomessa.
ARVIOINTIKRITEERI ARVOSANALLE VÄLTTÄVÄ
Oppilas
* osallistuu opetukseen ja tekee joitain tehtäviä
* osaa kertoa jotain opetuksen eri osa-alueista.
ARVIOINTIKKRITEERIT ARVOSANALLE HYVÄ
Oppilas
* oppilas tietää sekä keskiajan että uuden ajan
hengellisestä elämästä Suomessa
* tuntee pääpiirteisen katolisen kirkon perustamisen ja
toiminnan sekä lakkauttamisen ja uuden tulemisen;
tietää, mitä pyhiinvaellus merkitsee ja osaa mainita
jonkun esimerkin
* tietää, mikä on Kirkkojen maailmanneuvosto ja Suomen
ekumeeninen neuvosto sekä katolisen kirkon suhteen niihin
* tietää uskonnonvapaudesta itsenäisessä Suomessa.
7. luokka
TAVOITTEET
Oppilas
* tutkii kirkon elämää eri aikoina ja rakentaa itselleen
näkemystä kirkon historiasta ja sen merkityksestä.
* tutustuu suuriin uskontoihin pääpiirteissään;
tietää kirkon käymästä dialogista uskontojen
kanssa.
KESKEISET SISÄLLÖT
Avainsana: KOHTAAMINEN
Kirkon historiaa
* kirkon historian päätapahtumia ja linjauksia.
* kirkon liturgisen vuoden kehitystä eri aikoina.
* kirkon ja yhteiskunnan suhteista ja vuorovaikutuksesta.
Maailmanuskonnot
* juutalaisuuden, islamin ja Intian uskontojen syntyä ja
elämää pääpiirteissään sekä
niiden kulttuurista vaikutusta.
* uskontojen välisen dialogin perusteita: Assisin rauhanrukoukset,
dialogi Suomessa
ARVIOINTIKRITEERI ARVOSANALLE VÄLTTÄVÄ
Oppilas
* osallistuu opetukseen ja tekee joitain tehtäviä
* osaa kertoa jotain opetuksen eri osa-alueista.
ARVIOINTIKKRITEERIT ARVOSANALLE HYVÄ
Oppilas
* osaa nimetä kirkkohistorian aikakausia ja suuria tapahtumia;
tuntee liturgisen vuoden merkittävää kehitystä;
tietää katolisen kirkon asemasta eri puolilla maailmaa
erilaisissa kulttuureissa ja yhteiskuntajärjestelmissä
* osaa kuvata pääpiirteissään suurten
maailmanuskontojen syntyä ja sisältöä; tuntee
katolisen kirkon näkemyksen muista uskonnoista sekä
uskontojen välistä dialogia.
8. luokka
TAVOITTEET
Oppilas
* täydentää Raamatun ja Tradition tuntemustaan
* täydentää tietämystään uskon ja
kristillisen elämän perusasioista
* tutustuu uskonnolliseen kirjallisuuteen.
KESKEISET SISÄLLÖT
Avainsana: SISÄISTÄMINEN
Raamattu
* Raamatun synty ja rakenne.
* Vanhan testamentin tuntemuksen täydentämistä:
alkukertomukset, profeettoja.
* Uuden testamentin tuntemuksen täydentämistä: Markuksen
evankeliumi ja kirjeitä.
* Raamatun ja Tradition suhde sekä Raamatun käyttö.
Liturgia ja uskonoppi
* kokonaiskuvan saaminen sakramenteista.
* uskonopin keskeisten kohtien hahmottaminen: Kolmiyhteinen Jumala,
spiritualiteetti, kuolema ja iankaikkinen elämä.
Kirjallisuus
* kirkollisen ja uskonnollisen kirjallisuuden eri lajeja
* yhden kirjan lukeminen ja referoiminen.
ARVIOINTIKRITEERI ARVOSANALLE VÄLTTÄVÄ
Oppilas
* osallistuu opetukseen ja tekee joitain tehtäviä
* osaa kertoa jotain opetuksen eri osa-alueista.
ARVIOINTIKKRITEERIT ARVOSANALLE HYVÄ
Oppilas
* tuntee Raamatun synnyn ja rakenteen; tietää alkukertomukset
ja jotain profeetoista; on lukenut Markuksen evankeliumin ja jonkun
apostolien kirjeistä; tietää, mikä on Traditio ja
mikä sen suhde on Raamattuun
* omaa yleiskuvan sakramenteista; osaa kuvata pyhää
Kolminaisuutta; tietää, mitä spiritualiteetti tarkoittaa
ja osaa mainita jonkun esimerkin; tietää kuolemasta,
kiirastulesta, taivaasta ja helvetistä.
9. luokka
TAVOITTEET
Oppilas
* laajentaa ja syventää näkemystään moraalista
ja sen merkityksestä.
* tarkastelee muita kirkkoja ja kristillisiä yhteisöjä
ja opettelee kohtaamaan niiden jäseniä ekumenian
hengessä.
KESKEISET SISÄLLÖT
Avainsana: ELÄMINEN
Moraaliopetus
- käskyjen ja hyveiden tuntemus.
- kirkon opetus synnistä ja sen olemuksen pohdintaa
yksilön, kirkon ja yhteiskunnan kannalta
- seksuaalisuuteen, avioliittoon ja perheeseen
liittyviä moraalikysymyksiä
Muut kristityt ja ekumeeninen liike
- ekumenian periaatteiden tuntemusta.
- Suomen ekumeenisen neuvoston toimintaan tutustumista.
- Suomessa toimivien kristillisten kirkkojen ja
yhteisön tuntemusta pääpiirteissään
ARVIOINTIKRITEERI ARVOSANALLE VÄLTTÄVÄ
Oppilas
* osallistuu opetukseen ja tekee joitain tehtäviä
* osaa kertoa jotain opetuksen eri osa-alueista.
ARVIOINTIKKRITEERIT ARVOSANALLE HYVÄ
Oppilas
* tuntee 10 käskyä, rakkauden käskyn ja kirkon
käskyt; tietää hyveet; osaa pohtia oikeaa ja
väärää; tietää kirkon opetuksesta ihmisen
seksuaalisuudesta sekä avioliitosta ja perheestä
* tuntee ekumenian periaatteita ja päämääriä;
tietää Suomen ekumeenisen neuvoston toiminnasta;
tietää suurimmat Suomessa toimivat kristilliset kirkot ja
yhteisöt ja osaa kertoa jotain niiden elämästä ja
toiminnasta.
TYÖTAVOISTA
Katolisen uskonnon vuosiluokkien 6-9 opetukselle ominaisia
työtapoja ovat
* opetuskeskustelu
* Raamatun ja kirkollisten kirjojen tutkiminen ja niihin liittyvät
tehtävät
* ryhmätyöt
* esitelmät ja referaatit
* musiikin kuunteleminen ja toteuttaminen mahdollisuuksien mukaan
* kirkolliseen ja uskonnolliseen taiteeseen tutustuminen
* vierailut kirkollisiin ja muihin näyttelyihin ja tapahtumiin.
Yhteystiedot:
Aukioloajat: ma-pe 10.00 - 17.15
Kuusitie 6
00270 Helsinki
Puh: 09-2416095
GSM 0505440871
Fax: 09-5885157
Email:katekeesi(at)catholic.fi
Pankkiyhteys: Nordea 174530-20737